Arkib Tag: kaya

Dari 10 dapat 1000

Pada 25 hari bulan Febuari 2012, saya sertai bengkel Rancang Wang (Masterclass) anjuran AFIQ Training & Advisory.
Tukang cakap aka penceramah adalah Suzardi Maulan {Pakdi} seorang Islamic Financial Planner (IFP).

Ikutkan banyak ujian hendak pergi ke kursus ini. Sudah ajak 2 rakan. Seorang tidak jadi sebab bos dia tidak bagi pergi kursus kalau tiada sijil.
Seorang lagi tidak jadi sebab tiada peruntukan untuk itu aka tiada duit.

Jadi…

Sambung membaca Dari 10 dapat 1000

adab bercakap di telefon atau handset

pada kebiasaaannya walaupun saya selalu bercakap dengan kawan-kawan saya namun apabila kalau nak bercakap di telefon, biasanya saya akan ambil masa nak kenalpasti siapa yang bercakap di hujung talian. kalau ayat yang diucapkan “kenal tak siapa ni?” saya akan cakap kenal atau tak berdasarkan berapa rapat hubungan saya dengan dia.

Sambung membaca adab bercakap di telefon atau handset

bank islam dibicara dalam mahkamah syariah???

ada pun aku ingin mengulas artikel pakdi ni

http://www.pakdi.my/blog/cadangan-pas-untuk-perbankan-islam/

mungkin sudah sampai masanya mahkamah syariah diperluaskan bidangnya dari tertumpu hal ehwal orang islam serta perkahwinan.  cuma yang menjadi persoalan kes-kes perceraian yang banyak tertangguh apa tindakan yang perlu dibuat

Sambung membaca bank islam dibicara dalam mahkamah syariah???

pergi lebih jauh

artikel ini merupakan kemaskini dari blog friendster aku. aku akan pindahkan ke sini secara berperingkat-peringkat

ada kalanya aku terfikir apa yang aku nak dalam kehidupan. masa kecil dulu cita-cita nak jadi ahli sains, mata-mata gelap. akhirnya aku ambil diploma sains komputer. belajar bab programming, hardware, network.

lepas tu alih-alih kerja kat jabatan perangkaan muar sebagai E17 – pembantu perangkaan yang mana kerjanya macam-macam. lepas ni aku terfikir kerja kerajaan tak boleh jadi kaya-raya. tak boleh beli rumah atau kereta dalam tunai. a

apakah caranya kita mampu beli tunai terhadap barang/perkhidmatan yang kita nak? mahu tak mahu terpaksa berniaga. jadi aku mulakan traning orang tentang php. setakat ni dah ada 6-7 orang belajar php kat aku

aku target, lepas ni ada 5 orang belajar php secara berkumpulan kat aku. seorang belajar satu hari RM 100. jadi seminggu dapat RM 500. kalau sebulan dapat RM 2000. latihan banyak tertumpu pada menaip kod php, membetulkan logik dan output. takdenya nak pakai dw8 ker.

kalau ada pakailah, kalau takde memanglah aku guna open source merangkap portable lagi iaitu notepad++. tinggal buku php yang sesuai aje yang selesa orang menaip kod sambil memegang buku. ada satu buku aku kira dah sesuai budak yang takde basic html sebab dalam buku tu dah termasuk kod html dan php kira ajar 2 benda dalam satu laa.

satu yang bestnya, budak-budak ni masing-masing bawa laptop sendiri. aku cuma sediakan extension dan juga wireless ke internet. sekarang ni pun tengah cari khemah yang kalis air hujan berserta tempias, macam khemah kat jomheboh

ruang laman aku cukup untuk muatkan pelajar seramai 20 orang dengan selesa. cuma tempat makan aje yang aku tengah fikir sekarang, nak buat stail hotel atau stail raya atau stail kampung. terpaksalah mintak mak aku masak sebab aku belum kahwin. mak aku masak sedap sehingga menjilat pinggan dan jari jemari :D
tulah sekarang ni tengah cari isteri yang boleh masak untuk 20 orang punya laa. yang pandai masak macam mak aku :D lepas tu ada kebolehan menjahit pakaian, langsir dan sebagainya. rumah aku ada mesin jahitlah, siapa nak mewarisi kalau bukan isterin aku. adik-adik aku semua tak pandai jahit

jadi memang mencari harsat aku cari isteri yang boleh memasak dan menjahit sebab aku ada plan yang sangat besar untuk bagi dia pegang. kalau dia bekerja kerajaan atau swasta, memang aku akan pujuk raju dia supaya berhenti. kena denda pun tak apa kalaulah dia jadi guru.